Onderhoud na de servicebeurt

Wat voor kun je zelf doen na een onderhoudsbeurt aan jouw caferacer, tourmotor en sportmotor?

Dit is wat MotorMummie voor jou doet:
Haalservice (indien afgesproken).
Onderhoudsbeurt / reparatie zoals afgesproken.
● Debriefing van de onderhoudsbeurt of reparatie.
Onderhoudstips op basis van jouw eigen motor.
● Altijd mogelijkheid WhatsApp/ bellen bij motorvragen.


Wat kun je zelf doen na de onderhoudsbeurt bij MotorMummie?
Het is aan te raden om het volgende met enige regelmaat te doen:

Met een koude motor,
(dus wanneer de motor die dag nog niet heeft gereden)
● Bandenspanning: meestal 2.5 bar voor en 2.9 bar achter.
● Remschijven: neem met een stuk keukenpapier alle remschijven aan beiden kanten af met remmenreiniger voor behoud van remkracht.
● Remklauwen: controleer zo nu en dan de remklauwen op lekkages. Een remklauw zit op de remschijven van de wielen. Remvloeistof is een bijtende vloeistof. Bij een lek raak je niet alleen remkracht kwijt, maar het tast de remolie ook de lak en de banden aan.
● Keerringen: wanneer je de keerringen vuilvrij houdt, is de kans klein dat ze gaan lekken. Je kunt de 2 keerringen vinden waar de (chromen) voorpoten verdwijnen in de demper/buitenpoot. Op dat punt zit een keerring die de vorkolie tegenhoudt. Je kunt een stoffen doek pakken (moet echt schoon zijn) en de voorpoot eenvoudig schoonmaken in 1 beweging VANAF de keerring (meestal van ONDER naar boven). Is 1 van de poten nat? Maak dan even een foto en neem contact met ons op. Mogelijk is er dan sprake van een lek. Een lek is gevaarlijk omdat de olie in de remmen terecht komt (dan rem je niet meer), of onder de banden terecht komt (dan glijdt jouw motor weg).
● Kettingspeling: de gewenste speling is meestal 35-40 mm (gemeten aan de onderkant van de brug, op het middelste punt) en kun je bij ons navragen voor jouw eigen motor.
Let op: heb je net een nieuwe ketting en tandwielen? Dan rekt de ketting in het begin altijd wat uit. Meet de eerste weken dan ook regelmatig de kettingspeling en stel de achteras op de juiste manier bij.

Met een warme motor:
(dus wanneer je wel met de motor hebt gereden)
● Olielevel: zet de draaiende motor uit. Zet de motorfiets op de middenbok, of rechtop (laat iemand anders op de motor zitten en deze recht houden). Wacht 3 minuten en check het olielevel via het glas. Geen glas, maar peilstok? Draai de peilstok uit het blok, even schone doek en dan peilstok gebruiken als peilstok en voor het aflezen NIET indraaien. Dus gewoon op de opening zetten, dan weer eruit halen en olielevel aflezen.
● Ketting behandelen: zet de motor op de middenbok/ paddockstand en spray de ketting in met kettingspray. Denk vooral aan de zijkanten van de rollen die je ziet aan de binnenkant van jouw ketting (en een stuk karton, zodat je niet op de banden spuit). Bij voorkeur om de 300-500 kilometer.

Wanneer je geen remmenreiniger of kettingspray op de plank hebt liggen, kan je die via onderstaande link bestellen. In onze webshop vind je ook handige verpakkingen voor het aanvullen van olie en koelvloeistof (let op: voor het vervangen van vloeistoffen heb je grotere hoeveelheden nodig). Webshop onderhoud voor jouw motor

Werk in uitvoering

Onderhoud motoren, Motorzaak

Onderhoud motoren, Motorzaak