Caferacer frame aanpassen

Iedereen kan een motor strippen met in gedachten een caferacer. Vervolgens valt de hoeveelheid werk tegen of is er geen beleving bij de vervolgstap. Vaak wordt het project daarna op marktplaats gezet als "prachtige caferacer, die je zelf kunt afbouwen". Overigens is vaak vooral de bouwer of adverteerder zelf onder de indruk van het resultaat. En dat is ook belangrijk om in gedachten te houden; vaak steek je tijd en geld in een caferacer uit hobby of omdat je het leuk vindt. En dat maakt de eigen caferacer voor jou waardevol. Anderen kunnen daar een hele andere beleving bij hebben. Zelden levert het dan ook meer op dan je er voor wat betreft geld en tijd in steekt.
Start
Wat je kan doen is een motor in grote lijnen van tank, zadel, kappen, etc. ontdoen en dan kijken wat je mooi vindt en wat je weg wil laten. In dit voorbeeld, zie je een thuisproject. En daarbij geef ik aan, dat ik dit resultaat mooi vind. Maar aangezien ik dit nog nooit bij anderen heb gezien, ben ik mogelijk de enige. Om die reden heet dit ook de "Richie-bar" (vernoemd naar de maker: Richard).
Het stappenproces is echter universeel. Dus dat is ook de waarde van deze blog.
Wat wil je aanpassen aan het frame van de caferacer?
Htt begint met goed kijken. Vaak een biertje erbij. Laat alles op je inwerken. Daarbij is het altijd een goed idee om met een rol schildertape en stukken pvc-electra buizen ("blaaspijp") aan de slag te gaan en wat vorm en ideeën uit te werken. Een tank spuiten kan namelijk iedereen, gaat echt om het model. En dan moet de motor er ook mooi, tof en snel uit zien als hij stilstaat. "Luister" dan ook naar je caferacer. Pak een biertje, ga er naast zitten en "praat" met de motor. Wat zou anders moeten? Meestal is het een kwestie van overbodige zaken juist weghalen (daarom wordt het ook een caferacer). Denk daarbij aan rekken, beugels, lange spatborden, passagier-voetsteunen, etc. En als alles klopt naar je gevoel, het echter werk. Op een gegeven moment ben je er wel zo'n beetje en dan ga je aan de gang met dunnen buizen die je makkelijk kunt buigen met en pijpenbuiger. Puur om jouw ideeën vorm te geven en te bekijken hoe het eruit ziet.
Slijpen en schuren
Daarna slijp en schuur je alles van het frame af, wat je niet meer nodig hebt, Belangrijk met slijpen is altijd net even wat minder te slijpen dan je er af wil hebben. Dan kan je de rest afschuren tot de perfecte afmetingen.
Lassen
Daarna pak je de juiste afmetingen voor de frame-aanpassing en laat je door een professioneel bedrijf een framebuis op de juiste maat maken. Deze framebuis las je vervolgens vast aan het frame. Let daarbij goed op de stand, etc. Vervolgens las je het stuk dat je voor ogen had vast. Ben je daar niet handig in, laat het dan door een ander doen (zeker omdat de vereiste lastechniek TIG is). Van belang is dat als je een dwarsbalk weghaalt, dat dwarsverband er op een ander vlak bij moet.
Als alles gelast is, haal je alle, maar dan ook echt alles van je frame af. Op de zaken die er niet meer toe doen (aansluitingen van beugels die je er toch niet meer op wil hebben), plak je gele stikkers / tape. Als alles eraf is, slijp en schuur je de deze delen eraf die met tap omwikkeld waren.
Poedercoat
Haal vervolgens alle lagers eruit. En vervolgens plak je alle openingen die van belang zijn voor lagers, schroeven, stangen, etc. af. En dan is jouw frame klaar voor de spuiter. Voor het frame adviseren wij met klem poedercoating.
En dan ben je weer klaar voor de opbouw. Onderstaand wat foto's om een beleving te krijgen van bovenstaande procedure in combinatie met een thuisproject. (zo kun je ook zien dat je dit allemaal in je eigen schuur in de achtertuin kunt doen).