Remvloeistof

DOT-klassen
Het 'American Department of Transportation' (DOT) maakt onderscheid tussen remvloeistoffen voor motoren:
● DOT 3: nat kookpunt ca. 140°C
● DOT 4: nat kookpunt ca. 160°C
● DOT 5.1: nat kookpunt ca. 180°C
● Racing Formula: nog hoger nat kookpunt.
● DOT 5: Silicone-remvloeistof
DOT 4 is de meest gebruikte, op basis van glycol geproduceerde hydraulische vloeistof voor motorvoertuigen; de kwalitatief mindere DOT 3-vloeistof wordt tegenwoordig nauwelijks nog gebruikt. De genoemde remvloeistoffen zijn onderling te vermengen, dus als je wilt overstappen van bijv. DOT 4 naar het hoogwaardigere DOT 5.1 (niet DOT 5!), dan hoeft het systeem niet per se helemaal te worden doorgespoeld, al verkrijg je dan natuurlijk wel de beste resultaten. In de regel kan DOT 3 worden vervangen door DOT 4, maar bij oldtimers is daarbij voorzichtigheid geboden, omdat DOT 4 iets agressiever is tegenover rubberen onderdelen dan DOT 3 (informeer in geval van twijfel bij een oldtimer-specialist).
Alle remvloeistoffen op basis van glycol zijn giftig en tasten materialen zoals lak, kunststof en sommige soorten rubber aan. Ook metalen oppervlakken kunnen worden aangetast. Wees daarom voorzichtig bij werkzaamheden met remvloeistof en veeg druppels of gemorste vloeistof onmiddellijk op en spoel het oppervlak na met water.Zelf prikken wij altijd 2 kleine gaten in het zilverfolie aan de bovenkant (bijvoorbeeld met een priem) tijdens de onderhoudsbeurt. 1 gaatje om de remvloeistof uit te schenken en 1 luchtgat. Hiermee schenk je heel precies en zonder morsen het remvloeistof-reservoir vol.
Naast de genoemde hydraulische vloeistoffen op basis van glycol is er ook remvloeistof van de klasse DOT 5 (niet 5.1!) verkrijgbaar in de handel. Deze wordt geproduceerd op basis van siliconen. Deze vloeistof mag niet worden vermengd met de genoemde vloeistoffen (vlokkenvorming, verstopping van het systeem). Meestal staat op het deksel van het remvloeistofreservoir welke vloeistof door de fabrikant wordt voorgeschreven. Zo niet, raadpleeg dan een onderhoudshandleiding (of check het bij ons).
DOT 5
DOT 5 Siliconeremvloeistof is niet hygroscopisch en kan dus langer in het systeem blijven (volgens specificaties van de fabrikant).
De overstap van een DOT 3- of DOT 4-remsysteem naar DOT 5 is pas mogelijk nadat het hele hydraulische systeem is gereinigd.
Deze remvloeistof is gebaseerd op siliconen en neemt geen water op uit lucht (hydrofoob). Dat is een voordeel: de vloeistof behoudt zijn kookpunt en verliest geen overbrengingskracht. Het vervangen van de vloeistof wordt daarmee langer uitgesteld. Het nadeel is dat eventueel aanwezig water niet oplost en zich verzamelt. Er is dan kans op bevriezing of verdamping. Ook kan het aanwezige water naar Zwarte honingraatvelg en rode remklauw het laagste punt in het remsysteem zakken (de remklauwen), met sneller roesten tot gevolg. Verder is er wat minder pedaaldruk doordat de vloeistof licht compressibel is. Dit is echter nauwelijks merkbaar voor de meeste chauffeurs.
Een ander voordeel van DOT 5 is dat het de lak van de motor niet aantast. Het kan wel een siliconen laag achterlaten op de lak, hierdoor is de lak lastiger bij te werken. Deze vloeistof heeft ook een hele andere kleur dan de andere DOT noteringen. De kleur is paars/rood om zo zeer duidelijk te maken dat het om een compleet ander soort
Inhoud, onderhoud en checks
Remvloeistof is meestal gebaseerd op glycol en dit is hygroscopisch, d.w.z. dat glycol (ook in een gesloten systeem) na verloop van tijd water opneemt. Vervolgens daalt het kookpunt (zoals bekend verdampt water al bij temperaturen boven 100°C). Door de wrijving tussen de remvoering en de remschijf ontstaat bij het remmen warmte, die tot in de remklauw doordringt – denk bijvoorbeeld aan een noodstop of een afdaling van een berg. Als het watergehalte in de remvloeistof te hoog is, kunnen zich stoomblazen ontwikkelen. Deze stoomblazen kunnen de druk in de hydraulica niet meer optimaal doorgeven en het rempedaal of de hendel geeft wel mee, maar de rem werkt niet en pas na een aantal keen 'pompen' wordt weer een drukpunt merkbaar.
Daarom is het noodzakelijk dat glycol-remvloeistof volgens de instructies van de fabrikant regelmatig (om de 1 tot 2 jaar) wordt vervangen. Als niet meer zeker is, hoe lang de remvloeistof al in het systeem zit, kan deze met een tester worden gecontroleerd.
Als er geen tester beschikbaar is, geeft ook de kleur een indruk van de ouderdom: nieuwe glycol-remvloeistof is transparant en geel van kleur; hoe ouder de remvloeistof, des te donker de kleur. Ondoorzichtige, vuil-bruine vloeistof moet worden vervangen. Dat geldt ook voor de hydraulische vloeistof in een hydraulische koppeling die in het algemeen eveneens met DOT 4-remvloeistof is gevuld. Op het deksel van het remvloeistof reservoir, staat welke DOT je moet gebruiken tijdens de onderhoudsbeurt.